Vismarkt , Dutch Canal en de Ma Oya lagune - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu Vismarkt , Dutch Canal en de Ma Oya lagune - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu

Vismarkt , Dutch Canal en de Ma Oya lagune

Door: Mia en Chris

Blijf op de hoogte en volg Mia en Chris

04 December 2015 | Sri Lanka, Negombo

Vandaag vroeg uit de veren voor een bezoek aan de vismarkt van Negombo.
Eerste halte: de plaats waar vis gedroogd wordt. Dit gebeurt gewoon op het strand. De vis wordt in lange rijen gelegd, er gaat heel wat zout over heen, en daaarna bedekken ze alles met plastic zeil . Door toedoen van de zon gaat het droogproces heel vlug, en is de vis buiten de koelkast nog een maand houdbaar. De gietende regen was wel een spelbreker, dus we zijn maar niet uitgestapt.
Verder naar de plaatselijke vismarkt. Gelukkig was het gestopt met regenen. Het was een drukte van jewelste: een mengelmoes van mensen ,kleurrijke bussen , tuktuks (kleine plaatselijke taxi ) , fietsen , moto's enz ...en natuurlijk heel veel vis . Reuze geelvintonijnen , inktvis , garnalen , sprot , mantaroggen , kleine krabben en scampi's in alle maten.
Rustig doorwandelen ging niet - we werden er eigenlijk doorgestuwd, de sfeer opsnuiven was letterlijk en figuurlijk de moeite waard. Het ene kraam was al properder dan het andere, maar dat kan hier duidelijk niemand deren als de vis maar vers en betaalbaar is.
Tonijnen werden er gewoon op de grond versneden met hakmessen , zagen enz ...Bij een van de nettere kramen hebben we scampi's gekocht om die s'middags klaar te maken bij een lokale familie.
Op straat bij de markt moet je uitkijken dat je niet onder een bus , tuktuk of ander vervoer komt te liggen . Die mannen rijden hier wirwar door elkaar, en toeteren zich zowat suf.
Gelukkig moeten we hier zelf niet rijden, en hebben we een goeie chauffeur, want hier zelf rijden zou niet goedkomen!
Vandaar richting Dutch Canal, een kanaal dat werd gegraven om een snellere handelsweg te hebben tussen Colombo en Puttalan. Op het 'kruispunt' met een ander kanaal is er een enorme lagune met mangroves.
Bootje op en varen maar dus! De natuur is schitterend, 100 shades of green .
Papegaaien, reigers, spechten, een soort waterhoenders, bijeneters, ijsvogels, tot varanen hebben we gezien.... iedere keer kregen we uitgebreid de tijd om foto's te nemen. Het bootje werd dan gewoon stilgelegd (we zaten er dan ook alleen op)
Dit deel van de streek is HEEL katholiek. Bij het uitvaren van het kanaal naar de lagune en de mangroves staat er klein kerkje met daarvoor levensgrote beelden allerlei heiligen, Maria, Jozef en Jezus. Eigenlijk een absurd zicht....
De mangroves zijn dicht begroeid. Op het water drijven honderden waterlelies, je hoort en ziet vele vogels en als de bootsman de motor even afzet, is het genieten we van een zalige rust en stilte.
Op de terugweg zaten er tussen de hogere begroeiing leuke aapjes,
die heel tevreden waren met de banaan die over was van ons ontbijt.
Tijdens de boottocht was gelukkig de zon van de partij wat we de rest van de dag niet meer konden zeggen
We reden verder naar een voordorpje van Colombo. De naam moeten we jullie helaas schuldig blijven. We kregen het niet nagezegd, laat staan dat we het konden onthouden!
Onderweg nog wat groentjes gekocht die we nog nooit gezien hadden: Ladyvingers en iets dat er uit zag als hele lange paarse stervruchten.
Bij de familie aangekomen, werden we hartelijk onthaald. Het huis was schamel, maar zeer proper, en de mensen zeer vriendelijk (het was dan ook het gezin van onze gids).
Gezellig mee aan het kokerellen geslagen, en onze ogen en neus goed de kost gegeven. Nu weten we hoe een echte Singalese curry gemaakt wordt. Of beter: hoe 3 curries gemaakt worden, want het werd er 1 met scampi's, 1 met Ladyfingers en 1 met de paarse groente en rode linzen.
Het was heerlijk!
In de late namiddag bracht Lal ons terug naar het hotel.
Morgen om 8u worden we opgepikt, mét bagage, want het is verhuisdag.
Groetjes!

• 04 December 2015 - 14:43

Helga Ten Berge:

Gaat goed dames! Óók met het schrijven! Kussen, Helga.