Anuradhapura - Sigirya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Sigirya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu

Anuradhapura - Sigirya

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Mia en Chris

06 December 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

Na het ontbijt, zoals gewoonlijk, opgepikt door Lal en vertrokken naar de oude site van Anuradhapura.
Daar bevinden zich drie gerestaureerde stupa's met telkens de resten van het klooster dat er ooit bijhoorde.
Een stupa mag je blijkbaar enkel bezoeken met bedekte benen. Dus kregen we van Lal een omslagdoek (een lunghi) te leen. De schoenen moesten ook uit (en dat hebben onze verwende europese voeten geweten).
De eerste stupa die we bezochten was rustig. Lal's uitleg was goud waard. We hebben veel geleerd, zowel over de betekenis van de stupa's als over het buddhisme in het algemeen.
Daarna gingen we naar de belangrijkste stupa. Daar gebouwd ter ere van een scheut van de boom waaronder de Buddha geboren werd, en die door een buddhistisch nonneke vanuit India tot in Sri Lanka was gesleept. De goede ziel... Hert scheutje is ondertussen zo groot geworden dat sommige takken van deze boom met gouden banden en steunen aan de grond verankerd moeten worden.
Tot zover de geschiedenis van de Bhoddiboom.
De verering van Bhoddiboom is hallucinant..... We kwamen terecht het Lourdes voor de goedgelovige buddhist. Op de parking worden bloemen verkocht die als gift moeten dienen. (Weer iets geleerd: C is allergisch voor lotusbloemen. Daarna konden we de lange weg naar de beroemde boom beginnen bewandelen.
Aangekomen moesten we onze schoenen (uiteraard tegen betaling) 'stallen', en moesten we 'security' door. Blote voeten, bedekte knieën en schouders verplicht! De grootste sukkelaars komen daar de grootste geschenken geven aan de 'belofteboom', en krijgen in ruil daarvoor een lintje dats vol gebeden is 'gechant' door de plaatselijke monniken. Dezelfde die gitften 'opruimen'. Ook al is het dan 6 december, ons geloof in sinterklaas is niet plots teruggekeerd, dus we hebben gepast hiervoor. In onze ogen is het een vertoning die zowel zielig als een tikkie oplichterig overkwam.... Maar dat is uiteraard onze, westerse, perceptie (alhoewel Lal, een overtuigd en best wel geleerd, buddhist, het er ook moeilijk mee heeft)
Schoenen opgehaald, terug de weg af, schoenen 50 meter verder terug tegen betaling ingeleverd, en de stupa die bij de boom hoort bezocht. Dit was mooi en sereen: biddende mensen.
De derde stupa hebben we niet van dichtbij bezocht omdat het even stevig regende.
Dus maar op weg naar Sigirya. Een ronduit schitterende route door een wisselend landschap: wouden, verdronken land, rijstvelden.... En vol dierenleven: volgels als ibissen, ooievaars, reigers, maar ook de gebruikelijke honden en koeien. Ook geiten, buffels, mangoestjes en zelfs twee jakhalzen!
Na een tussenstopje aan een houtsnijderij waar ze een hoop zelfgemaakte rommel made in Taiwan verkochten, ingecheckt in het hotel. De probeerden ons een klein kamertje aan te smeren, maar dat heeft niet gepakt ;)
Nu lekker douchen, en stevig inspuiten met Deet, en na het eten dokes doen. Morgen weer een drukke dag!
De weergoden zijn ons gunstig gezind!
Groetjes!

• 06 December 2015 - 13:35

Miek:

Leuk om jullie te kunnen volgen en genieten van elk moment.Liefs van ons tweetjes.