Yala natuurpark - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu Yala natuurpark - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu

Yala natuurpark

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia en Chris

12 December 2015 | Sri Lanka, Kataragama

Deze morgen letterlijk op gestaan met ons hoofd in de wolken.
Ons hotel ligt op zo een 2000 meter boven de zeespiegel. Een heel mooi spektakel van wolken en nevel die voortdurend veranderen. De vallei ziet er geen 5 minuten hetzelfde uit.

Na het ontbijt reden we op een heel rustig tempo tussen de theeplantages naar beneden. Af en toe stopten we om een foto te nemen
van het prachtige landschap.
We zouden het vandaag rustig houden en doorrijden naar het volgende hotel in Kataragama, maar omdat het weer zo goed was - en we toch in de buurt waren -
hebben we na de lunch besloten het Yala natuurpark te bezoeken. Onderweg er naar toe zagen we vele pelgrims die zich wasten in een riviertje om nadien te gaan bidden bij een grote stupa.
Goed ingesmeerd tegen de zon zijn we een open jeep ingestapt. Een tiental kilometer verder zijn we het park ingereden. Onmiddelijk een 'oh en ah' van
'wat is dit mooi' !!!
We hebben er allerhande volgels en andere dieren gezien: groene, gele, knalblauwe vogels, zwarte- en langbek ooievaars, wevervogels en hun nesten, heel veel pauwen, ibissen, zwaluwen en de nationale vogel: het woudhoen; waterbuffels, herten, krokodillen, wilde zwijnen, een varaan, een piepkleine, jonge hagedis in een holte van een boom, mangoesten, olifanten, zelfs een luipaard!
Om die laatste te zien hebben we wel wat geduld nodig gehad. Het dier was plots gespot en daar kwamen alle jeeps op af. Onze gids was in zijn nopjes.
Hij loerde met zijn verrekijker de bosjes af en ja plots zag hij de staart bewegen .Heeft dat beest er blijkbaar lol in en verstopte zich nog lang tussen
de struiken.Beetje bij beetje verzamelden alle jeeps zich op die plaats en alleman zijn geduld werd beloond .Mijnheer luipaard ging hoog in een boom zitten en was redelijk goed zichtbaar.
Foto's maken bij de vleet .En iedereen tevreden want we hadden een luipaard gezien (er zijn er dertig in dit enorme park).
Halfweg de safari was er een rustpunt,kwestie van na al dat gehotsebots even de benen te strekken en het vege lijf wat rust te gunnen.
Op die plaats direct aan de Indische oceaan staat er een herdenkingsteken voor de slachtoffers van de tsunami in 2006 ,daar waren er 45 slachtoffers en het totaal aantal
slachtoffers in Sri Lanka bedroeg 60000 man.

Bij de terugtocht begon het al te schemeren, wat zorgde voor een mooie wolkenhemel,we hebben zeker vier uur rondgereden. Vermoeiend maar oh zo de moeite waard.
Bij het verlaten van het park was het al goed donker.Dit was voor de chauffeur van de jeep niet zo eenvoudig want heel veel koeien liepen midden op de weg
en in de pikkendonker zie je die echt niet staan.
We zijn veilig in het hotel geraakt,morgen een absolute rustdag !!!
Wat een fantastische dag !!!!!

Morgen wordt het een rustdagje, dus geen verslag op 13/12!

• 13 December 2015 - 09:13

Ria Locquet:

Dag zusjes,

Willen jullie eigenlijk nog naar huis komen na al die prachtige dingen dat je hebt gezien.

Dat is de reis van jullie leven hé meiskes :).

Dank jullie om te delen .

Vele lieve groetjes en dikke knuffels

annelies en ikke xxxx (en een grote knuffel en kus van moeke : ) )