Pollonaruwa en olifanten safari - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu Pollonaruwa en olifanten safari - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Mia en Chris - WaarBenJij.nu

Pollonaruwa en olifanten safari

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia en Chris

08 December 2015 | Sri Lanka, Sigiriya

08 december 2015

Weer een nieuwe dag!
Op het programma: de ruines van het koninklijk paleis, tempels, kloosters, winkels, etc... van Polonaruwa dat gebouwd werd toen de site van Anuradnapura verlaten werd in de 6e eeuw.
Een ritje van een 50-tal kilometer in de gietende regen.
We reden door een schitterend landschap met heel veel groen, betoverende meren en prachtige uitzichten.
De site zelf is 8,6 hectaren groot! We werden op de site verwelkomd door de vele aapjes die we hier overal tegenkomen.
Eerst hebben we het museum bezocht, en daarna de ruines van het paleis, met de aparte ontvangsthal en het zwembad en kleedhokjes (:) )
We zijn door Lal van monument naar monument gereden, want de regen bleef met bakken uit de hemel vallen.
De plaatselijke bevolking was aan het klappertanden van de kou want het was maar 25 graden...
Bij elke deel stapten we uit, en konden we de ruïnes bekijken.
Soms werd je verplicht je schoenen uit te doen, en op blote voeten verder te gaan, maar dat hebben we met dit weer niet gedaan.
Als laatste moesten we van een parking een eindje lopen en bekeken we de beroemde 3 Buddha's: een staande, een mediterende en een liggende, alledrie wel 20 meter groot uit de rots gehouwen.
Het merendeel hiervan is gerestaureerd, want dit werd in de jaren 90 in brand gestoken door hindu's uit India.
Daarna terug naar de auto. Naast de auto stond een tuktuk geparkeerd die van binnen en van buiten 'geïnspecteerd' werd door de plaatselijke apen.
Die vonden het heel leuk om de zetelbekleding kapot te bijten....
Ondanks de regen hebben we genoten van deze unieke site!

Het was ondertussen middag, dus zijn we gaan lunchen in een plaatselijk restaurantje. We hebben heel Europees gegeten: boterhammekes :)
Een heel exotisch gerecht op de kaart van dit restaurant. En gesmaakt dat het heeft!

Daarna vertrokken we richting Ecopark waar we een jeepsafari gingen doen, om olifanten in het wil te 'spotten'. Het regende nóg harder, al hadden we ons niet kunnen voorstellen dat dat kon. Het leek wel of er iemand constant emmers water over de auto heen gooide.

Bij het park aangekomen, toch maar met de moed der wanhoop in de, min of meer overdekte, jeep gestapt.
En wonder boven wonder: we waren amper op weg, en het stopte met regenen!
We waren al een half uur aan het rijden over verzopen en overstroomde zandweggetjes, en we dachten niet dat er nog een olifant te zien zou zijn.
Tot ik plots in de verde iets zag bewegen: een olifant! We zijn even blijven stil staan, om te kijken of er nog meer zouden opduiken, maar dat gebeurde niet.
Lal gaf instructies aan de jeepchauffeur, omdat hij ongeveer, door jaren ervaring, de routes van de olifanten kent.
En ja hoor, plots stonden we letterlijk oog in oog met een een volwassen mannetje met een kleiner vrouwtje. Indrukwekkend!
Het mannetje schrok van de flits van mijn fototoestel (die per ongeluk af ging), trompetterde en liep weg, terwijl het vrouwtje het woud in dook.
We reden wat verder en daar zagen we een moederolifant met haar grote en kleine dochter. Mooi!
Toen we wilden verder rijden doken mijnheer en mevrouw van de eerste ontmoeting terug op op de weg achter de jeep. Het vrouwtje liep naar het andere vrouwtje toe, maar het mannetje werd woedend, maakte een schijnbeweging en chargeerde daarna volle bak!
Best eng, en onze chauffeur heeft nogal gas moeten geven, want zo een dier is verdomd snel!!!!
Hij chargeerde 2 keer, en daarna hield mijnheer olifant het voor bekeken.
Wat een ontmoeting! Heel spannend!

Het was weer een fantastische dag! Iedere keer als we denken dat we alles wel hebben gehad, komt er een nieuw avontuur.
Vele groetjes, en morgen op weg naar Kandy.

• 08 December 2015 - 14:35

Helga Ten Berge:

Spannend met die olifant! Wij hebben in Afrika ooit een half uur in de file gestaan wegens een meneer olifant. Die stond daar wel lekker midden op de weg op zijn gemakkie aan wat blaadjes te knabbelen. Aan elke kant een colonne jeeps